mandag den 6. marts 2017

Fluefælden


https://imgcdn.saxo.com/_9788792845443
Fredrik Sjöberg: Fluefælden

Forlag: Hr. Ferdinand
2013, 218 s.
Ligger som lydbog på eReolen
Læs forlagets beskrivelse
Læs anmeldelse
Jeg har hørt den som Lydbog
Oplæser: Bent Otto Hansen

Min oplevelse:

Det er en selvbiografi lavet af en mand, der bor på en meget lille svensk ø, hvor der åbenbart er et ret bredt udvalg af svirreflue-arter, og dem er han ret vild med. Han kan lide dem, fordi de er ret pæne, og fordi han er den type, der har stor fornøjelse af, at kunne skelne to fluer fra hinanden, selvom de er næsten identiske. Jeg har ikke selv den samme fornøjelse her i livet, men jeg kender da folk, der begejstres over lignende inden for fx blomster eller bilårgange.

Jeg kan godt lide, at han selv prøver at beskrive, hvorfor det her ligesom er blevet hans liv. For det første er der noget krukkethed over, da han finder en sjælden svirreflue, og pludselig bliver et stort navn inden for dette felt. Det er jo sejt for enhver forsker. Desuden kommer der et "svirreflueboom" i Sverige på et tidspunkt, som han jo så er en del af. Et "boom" i denne sammenhæng beskrives, som når 5 forskere på samme tid beskæftiger sig med det samme smalle emne. Det, synes jeg, er ret morsomt, og han får også præsenteret det ret selvironisk.

For det andet skriver han på et tidspunkt, at det at samle på noget, holder en væk fra depressionen. Det kan jeg også godt følge, at det at have fokus på noget uden for en selv, kan gøre livet noget lettere.

Men han blander en del historier sammen, da han har fået fat i den her fluefælde, som en, der hedder René Malaise, har opfundet. Den var ikke anerkendt, da den blev opfundet, men forfatteren her er begejstret. Så begejstret, at han udover fluerne har fået en ny passion; at grave i René Malaises liv, som vi kommer til at høre en hel del om, og han ender med at købe et ret dyrt maleri, som er en forfalskning af en ægte vare, der vist viser sig at være en forfalskning, men som René Malaise tidligere har ejet - eller noget i den retning!

Jeg valgte bogen, fordi jeg alligevel omgås en del nørdede folk og egentlig godt kan lide fordybelse, så hvorfor ikke høre om fluer? Denne bog kan helt sikkert nydes af folk, der har en egen glæde i at udforske, genkende, skelne og systematisere. Eller bare samle på noget. De vil kunne genkende mange af tankerne i hans beskrivelser.

Min glæde på dette område kan ligge på et okay lille sted, og jeg synes ikke, at bogen er sjov (som anmelderne ellers mener) eller spændende, den er virkelig bare utrolig beskrivende, men jeg hørte den alligevel til ende. Det gjorde jeg, fordi jeg, selvom jeg mentalt havde opgivet et peak, alligevel ingen idé havde om, hvad den kunne ende med, så det vakte min nysgerrighed. Desuden var en utrolig beroligende at lytte til, når jeg skulle sove.

Denne bog er en del af en trilogi. Jeg tror ikke jeg får beskæftiget mig med de to andre bøger, men jeg vil heller ikke have været denne bog foruden.













Ingen kommentarer:

Send en kommentar